حجم: متفاوت با هر کیفیت | محصول ایران | تهیه کننده: کیانوش عیاری
خلاصه داستان: این فیلم که قصه اتفاقهای یک خانه قدیمی را از سال ۱۳۰۸ (اوایل حکومت رضا شاه) تا ۱۳۷۹ روایت میکند و مسائل و مشکلات زنان ایران را در هفتاد سال اخیر به تصویر کشیدهاست. زندگی محتشم از ۱۵ تا ۸۰ سالگی که در مرگ خواهر بزرگترش خود را مقصر میداند…
درباره فیلم: خانهی پدری فیلمی به کارگردانی، نویسندگی و تهیهکنندگی کیانوش عیاری محصول سال ۱۳۸۹ ایران است و قصه اتفاقهای یک خانه قدیمی را از سال ۱۳۰۸ (اوایل حکومت رضا شاه) تا ۱۳۷۹ روایت میکند. در چند اپیزود ساخته شده مسائل و مشکلات زنان ایران را در هفتاد سال اخیر به تصویر کشیدهاست. در این فیلم ناصر هاشمی (نقش جوانی) و مهدی هاشمی (نقش میانسالی) کاراکتر اصلی این فیلم را، که روایت زندگیاش از پانزده تا هشتاد سالگی به تصویر کشیده شده، بازی میکنند. این فیلم که در دی ۱۳۹۳ اکران آن آغاز شده بود به دلیل وجود یک صحنه خشن با مشکلاتی در اکران روبرو و در روز اول اکران عمومی از پرده پایین کشیده شد. پس از پنج سال فیلم خانه پدری با اصلاحاتی جزئی و با ردهبندی سنی بالای ۱۵ سال در تاریخ ۱ آبان ۱۳۹۸ در سینماهای ایران اکران شد، اما پس از پنج روز در ۶ آبان ۱۳۹۸ با دستور مستقیم دادستانی مجدداً توقیف شد. این فیلم در ۲۲ آبان ۱۳۹۸ مجدداً رفع توقیف شد.
دلیل اکران نشدن خانه پدری
منتقدان به تصویر کشیدن فرزند کشی به شنیع ترین شکل ممکن را از جمله دلایل لزوم عدم اکران آن می دانند. این که کارگردانی پیدا شود و بخواهد با کنار گذاشتن آموزههای اخلاقی نماهایی را از فرزندکشی در فیلمش تصویرگری کند بی سابقه است. به همین یک دلیل هم که شده “خانه پدری” باید توقیف می شد. “خانه پدری” در اپیزود آغازین خود ماجرای قتل یک دختر جوان توسط پدر متشرعش را به تصویر می کشد؛ در این نما پدر نادان که در فیلم بی دلیل بر ایمانش تاکید می شود چنان با سنگ بر سر فرزندش می کوبد که انگاری در حال شکستن قند است! به دنبال این نما نیز تصویر زنده به گور کردن فرزند در زیرزمین خانه محل اقامت خانواده را می بینیم. تلخ ترین نما هم جایی است که پدر برای برطرف کردن شبهه یکی از اقوام درباره قتل فرزند، شمشیری را تا میانه در قبر فروبرده و سپس شمشیر خون آلود را به طرف خویشاوند خود می گیرد تا درستی عمل قبیحش را هویدا کند. آن چه در این بخش ابتدایی فیلم می گذرد آن قدر وحشیانه و درنده خویانه است که حتی کارگردان فیلم نیز چنان که خود ادعا کرده به هنگام فیلمبرداری این نماها در کنار فیلم بردار حضور نداشته و صرفا دکوپاژ را برای او روایت کرده و خود بیرون از لوکیشن منتظر فیلم برداری نماها مانده است. گفته شده است که در نمایش این فیلم در جشنواره برخی افراد به دلیل شدت خشونت دچار مشکلات عصبی شده اند.
جوایز و افتخارات خانه پدری
در بخش افق های نوی شصت و نهمین دوره جشنواره ونیز به نمایش در آمد و مدیر جشنواره از آن به عنوان کشف آن سال یاد کرد.
برنده تندیس بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه و بهترین کارگردانی از هشتمین جشن انجمن منتقدان سینمایی.